100 Büyük Franchising Şirketi ve Büyüme Hedefleri

100 Büyük Franchising Şirketi Her yıl katlanarak büyüyen franchising sektörünün 2017’de 60 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Ekonomistin gelenekselleştirdiği araştırması Franchise 100, bu açıdan her geçen yıl daha da değerleniyor. Bu yıl Türkiye’nin en büyük 100 franchise veren şirketi 11 bin 380 zincir işletmeye ulaştı. Bu markalar 2017 sonuna kadar 3 bin 503 franchise şube açmayı planlıyor. Listede gıda sektörü öne çıkarken yöresel lezzetlere yönelik konseptler dikkat çekiyor. Bu yıl atak yapan eğitim sektörü de hızlı büyümesiyle girişimcilere fırsat sunmaya hazırlanıyor.

2016’yı zor bir yıl olarak yaşıyoruz. Terör saldırıları, mülteci krizi, darbe girişimi gibi pek çok sarsıcı olayın hem siyaset hem de ekonomi üzerinde pek çok etkisi oldu. Yaşanan olumsuzluklara rağmen franchising sektörü büyümesini sürdürmeyi başardı.
100 Büyük Franchising Şirketi

2015 yılında 43 milyar dolarlık ciroya ulaşan sektörün 2016 yılını 50 milyar dolarla kapatacağı öngörülüyor. 2017’de de büyümenin devam etmesi ve pazarın 60 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

Türkiye’de franchise işletmelerinin sayısı 2 bin 500. Avrupa Franchise Federasyonu (EFF) istatistiklerine göre, Türkiye franchise sayısına göre Avrupa birincisi. Türkiye’yi bin 375 markayla Fransa, 960 markayla Almanya izliyor. Dünyanın en güvenli yaygınlaşma modeli olan franchising hemen hemen her sektörün ilgisini çekiyor.

Franchise 100 listesi de bu nedenle gıda, eğitim, yeme-içme, kahve zincirleri, gayrimenkul danışmanlığı gibi çok farklı sektörleri kapsıyor. Ancak bu yıl Türkiye’de yaşanan olaylar listede de bazı değişiklikleri beraberinde getirdi. Bazı şirketler 2017 yılında büyümek yerine var olan konumlarını koruma kararı aldıkları için listede yer almamayı tercih ederken, bazıları ise durgun geçen 20l6’nın ardından atağa hazırlanıyor.

EĞİTİM SEKTÖRÜ ATAKTA
Bu yıl listede eğitim sektörünün atağa kalktığı görülüyor. Kolejden üniversiteye, anaokulundan dil okullarına kadar çok çeşitli biçimlerde hizmet üreten özel eğitim sektöründe franchise sistemi büyümenin itici gücü haline geldi. Mektebim Okulları, Açı Eğitim Kurumlan gibi listeye ilk kez giren eğitim kurumlan çok sayıda franchise şube açarak girişimcilere fırsat sunuyor.

Eğitim sektöründe de her girişimcinin bütçesine göre yatırım imkanları mevcut. Kolejlerden ana okullarına hatta online eğitim platformlarına kadar çok farklı alanlarda fırsatlar bulunuyor. Bir anaokulu veya dil okulu açmanın maliyeti 200 bin TL civarındayken, okul öncesi eğitimden liseye kadar eğitim verilen bir kampüs kurmanın toplam 15 milyon liraya kadar çıkabiliyor.100 Büyük Franchising Şirketi

UZMANLAŞMANIN ÖNEMİ ARTACAK
Yeme-içme markalan hala girişimciler için cazibesini korumaya devam ediyor. Ancak geçmiş yıllardan farklı olarak artık uluslararası zincirlerden daha çok yerli markalar görüyoruz. Çiğköfte, döner, kahve gibi Türkiye’ye özgü ürünleri markalaştıran şirketler hızlı bir büyüme gösteriyor. Yöresel mutfakların giderek öne çıktığını söyleyen JLL Türkiye Başkanı Avi Al-kaş, “Önümüzdeki dönemde Boşnak, Karadeniz gibi etnik ve bölgesel mutfaklar öne çıkacak. Fast food’dan lokanta kültürüne doğru evrilen bir süreç var” diyor.
100 Büyük Franchising Şirketi

Yeme-içmede belli bir kurumsallığın oluşturulması ve standart sağlanması konusunda franchising sistemi çok önemli. Avi Alkaş, bu nedenle markalann özellikle Anadolu’da franchising yoluyla büyümeyi tercih ettiğini söylüyor.

KİOSK’LARA İLGİ VAR
AVM’lerin içinde yer alan ve küçük girişimciler için önemli bir fırsat olan kioks’ların önümüzdeki dönemde sayısının artması bekleniyor. Kioks’lar sayesinde bir marka kendi potansiyelini görme imkanı bulurken, AVM’ler de kioks’lan müşteri trafiğini artırmak için tercih ediyor.
Yeme-içme sektörünün önümüzdeki dönemde büyümesini sürdürmesi bekleniyor. Hatta sadece yeme-içme markalannın yer aldığı gastro merkezler kurulmaya başladı. Bunun gibi belli alana odaklanan AVM sayısının artması öngörülüyor. İlki Pendik’te açılacak olan ev dekorasyon merkezi de bunun önemli örneklerinden biri.

ÖNE ÇIKMAYI SÜRDÜRECEK
Işıkören Danışmanlık Kurucu Ortağı Hilmi Işıkören, yeni bir sektör, boş bir alan, yepyeni bir iş aramak yerine mevcut bir işin sıkıntı ve sorunlanna çözümler getirilerek yeniden tanımlanan iş fikirlerinin, franchise işlerin yeni dönemde öne çıkacağını söylüyor. Örneğin tamirat/tadilat konusunda ne yapacağını bilmeyen tüketicilere yol gösteren bir iş fikriyle yola çıkmış bir franchise ya da yalnızca kiralık ev arayanlara garantili emlak danışmanlığı hizmeti veren bir franchise markası önümüzdeki dönemde trend olabilecek iş fikirleri arasında yer alıyor.

YURTDIŞI BÜYÜME HIZLANDI
Son dönemde franchise veren yerli şirketler yurtdışı büyümeleriyle de dikkat çekiyor. Yeme-içme sektöründen mobilyaya kadar farklı sektörlerde yurtdışına açılan şirketler var.

Simit Sarayı, bunlardan biri. Yurti-çinde 247 mağazası bulunan şirketin yurtdışında ise 440 mağazası var. Simit Sarayı, büyüme planı çerçevesinde 2020 yılına kadar yurtdışında pek çok ülkede mağazalaşmayı hedefliyor. İngiltere’de 200’ün üzerinde, Amerika, Almanya, İngiltere, Hollanda, Belçika, İsveç, Rusya, Polonya, Azerbaycan, Irak, Kuveyt, Nahcivan’da toplam 600’ün üzerinde mağaza açılması hedefleniyor. Simit Sarayı Yönetim Kurulu Başkam Abdullah Kavukcu, Ortadoğu bölgesini içeren master franchise anlaşması kapsamında, 200’ü Suudi Arabistan’da olmak üzere toplam 307 mağaza açmayı planladıklarını söylüyor.

Yurtiçinde olduğu kadar yurtdışında da talep gören bir diğer marka ise Bay Döner. Azerbaycan ve Irak’ta şubeleri bulunan şirket, 2017 yılında Almanya ve İsveç’te birer şube açmayı hedefliyor. Baydöner Genel Müdürü Bülent Polat, amaçlarının Türk dönerini yurtdışında da hak ettiği yere getirebilmek olduğunu söylüyor.

HEDEFLER ÇOK BÜYÜK
Boydak Grubu da üç markasıyla yurtdışında büyümeye devam ediyor. 2017’de İstikbal için 25, Bel-lona için 18, Mondi için ise 10 mağaza açılması hedefleniyor. Aksesuar sektörünün önemli markalarından So Chic ise Azerbaycan, Katar, Kıbrıs’ta bulunan yurtdışı mağazalarına ek olarak 2017 yılında 20 yeni mağaza açmayı hedefliyor. Şirketin markajında Arap Yarımadası (Katar, Suudi Arabistan, Kuveyt, BAE), İran, Ukrayna, Romanya, Hırvatistan, Bulgaristan, Estonya, Beyaz Rusya ve Türki Cumhuriyetler yer alıyor.

Yurtdışında büyüyenler kadar yeni açılmaya hazırlananlar da dikkat çekiyor. Meal Box, yurtdışına açılmak için hazırlık yapan şirketlerden biri. İngiltere, Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri’nden başvuru alan şirket, 2017’de ilk yurtdışı şubesini açmayı hedefliyor. Fit in Time da ilk kez bu yıl yurtdışına açılmayı planlıyor. 2017 yılında İran, Azerbaycan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde üç şube açılması hedefleniyor. 48 şubesi bulunan Otantik Kumpir ise yurtdışına ilk adımını Avrupa’dan atmaya hazırlanıyor. Almanya, Arnavutluk ve Hollanda’da üç şube açılması hedefleniyor.

Rakamlarla franchising sektörü
2015 yılı sonu itibariyle franchising sektörünün büyüklüğü 43 milyar dolara ulaştı.
Yine 2015’te franchise sektörünün ürettiği istihdam sayısı 200 bin kişiyi aştı.
2016 yılı sonunda franchising sektörünün pazar büyüklüğünün 50 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Franchising sektörüne 2016 yılında 10 binden fazla girişimcinin dahil olduğu tahmin ediliyor.
Türkiye’deki zincir işletmelerin sayısı 2 bin 500’e ulaştı.
Zincir işletmelerdeki yabancı firma oranı yüzde 29.
Zincir işletmelere bağlı şube sayısı 60 bin.
Yurtdışına açılan Türk marka sayısı 160 bin.
100 Büyük Franchising Şirketi

CEVAP VER

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.